کانال های متعددی در شبکه های اجتماعی فعال هستند که در رابطه با امام زمان ـ عج الله فرجه الشریف ـ مطلب منتشر می کنند. این کانال ها را می توان به دو دسته تقسیم نمود. دسته اول کانال هایی هستند که به دنبال انعکاس مطالب کاملا” معتبر در مورد امام زمان(عج) هستند.  این کانال ها توسط یاران واقعی امام زمان (عج) و سیل مشتاقان مهدویت ایجاد شده و مدیریت می شوند. این کانال ها به دنبال انعکاس معارف راستین مهدویت و زمینه سازی برای ظهور وجود شریف امام مهدی (عج) هستند. گروه دوم از کانال ها، کانال های کاملا” غیر واقعی هستند که به دنبال وارونه سازی مطالب مربوط به ظهور و مهدویت هستند. این کانال های معمولا” از خاج کشور خط می گیرند.  مهمترین تکنیک مورد استفاده در این کانال ها، “در هم آمیختن راست و دورغ” است.  مثلا” در فیلم “مردان ایکس : آخرالزمان” فرد زشت چهره ای پس از طی فرایند حلول یک روح در جسم اش، در نقش منجی ظاهر می شود و رفتار هایی  انجام می دهد که تا حدودی(باز هم با تحریف) شبیه به رفتار های  امام زمان (عج) در زمان ظهور است. هدف از تولید این فیلم ها، ارائه تصویری نادرست از خلیفه الله اعظم، امام زمان(عج) در زمان ظهور است تا مخاطبانی که با مهدویت راستین آشنایی ندارند، نسبت به آن بی علاقه و بی انگیزه شوند و یا به انحراف کشیده شوند. این کانال ها تعداد شان نسبتا” زیاد است و علاقمندان مهدویت و ظهور باید نسبت به شناخت این کانال ها و حتی وب سایت ها، توجه لازم را داشته باشند.  سوال این است که آیا روشی برای شناخت کانال ها و وب سایت های دروغین از کانال ها و وب سایت های راستین وجوددارد؟
جواب مثبت است.  روش اول این است که مطالب نقل قول شده در کانال ها و وب سایت های معتبر، از منابع معتبر است. مثلا” اصول کافی (از کتب اربعه) یکی از آنهاست. ارجاع به مطالب پیشگویانی نظیر نوسترآداموس به انحراف کشیدن معرفت ناب اسلامی یعنی آمیختن دروغ به حقیقت است.
روش دوم این است که ببینیم اصول کلی و خدشه ناپذیر مهدویت مثل “عدم تعیین وقت” رعایت شده یا نه. هر کانال یا وب سایتی که ادعای تعیین وقت برای ظهور داشته باشد طبق اصل خدشه ناپذیر “دروغ گو بودن تعیین کنندگان وقت” ختما” کانالی کاذب است.
روش سوم و بسیار مهم، تحلیل هایی است که کانال ها و وب سایت ها ارائه می دهند. نقل قول احادیث معتبر از طریق مراجعه به منابع مربوط قابل بررسی است. اما تحلیل ها اینگونه نیستند. تحلیل ها معمولا” مربوط به شرایط و اتفاقات روز هستند و شناخت تحلیل های حقیقی از دروغین، مستلزم آن است که مخاطب هم به معارف مهدویت تسلط داشته باشد و هم شرایط و اتفاقات روز را به دقت دنبال کند.
روش چهارم این است که بپرسیم چه کسی تحلیل را ارائه می دهد؟ برخی افراد در این زمینه کاملا” شناخته هستند. یعنی هم به معارف مهدویت تسلط کافی دارند و هم شرایط روز را با دقت دنبال می کنند. آنها هیچ وقت تابع هوس های شخصی نیستند.