چکیده

مقدمه: سلامت دو، واژه ی جدیدی است که برای توصیف دگرگونی های بنیادین ناشی از ورود وب نسل دوم و یا وب اجتماعی به عرصه ی پزشکی و سلامت مطرح شده، اما ابعاد مفهومی آن چندان روشن نیست. هدف اصلی این پژوهش، شناخت ابعاد مفهومی سلامت دو، معرفی کارکرد های شبکه های اجتماعی سلامت و انواع آنها ست.

روش کار: در این پژوهش برای بررسی ابعاد مفهومی و تعریف سلامت دو، از تحلیل محتوای کیفی و برای بررسی گستره ی کمی سلامت دو و شناسایی شبکه های اجتماعی پربازدید، از موتور جستجوی گوگل استفاده شده است.

آنالیز داده ها: داده های کیفی به دست آمده از 22 منبع منتخب ابتدا به صورت  باز و سپس به صورت محوری کدگذاری شده و در آنالیز نهایی، تعریف ترکیبی از سلامت دو و انواع شبکه های اجتماعی سلامت بدست آمده است.

نتیجه گیری: این بررسی نشان داد که در تعاریف مختلف واژه سلامت دو، بر هم آفرینی دانش سلامت در شبکه های اجتماعی و مشارکت فعال بیمار ان و متخصصان سلامت در فرایند پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری ها تاکید شده است. همچنین شبکه های اجتماعی تخصصی و عمومی سلامت، موجب حذف سلسله مراتب بین متخصصان سلامت و بیماران می شود و ضمن کمک به مدیریت سلامت فردی، کارکرد هایی همچون، افزایش نوآوری در سلامت، افزایش سرعت تشخیص و بهبود بیماری، همگانی شدن دانش سلامت و ارتقاء سطح عمومی سلامت در جامعه را ایفا می کند.

مشخصات مقاله:

حسنی، محمد حسین(1390).  “سلامت دو: هم آفرینی سلامت در شبکه های اجتماعی اینترنت” مجموعه مقالات. اولین کنگره کاربرد فناوری اطلاعات در سلامت. مازندران، دانشگاه مازندران